POLE DANCING

Pin it Reddit

 

POLE DANCING

Pole dancing utfordrer deg fysisk og pysisk

Du forbinder kanskje «pole dancing» med strippeklubber eller utdrikningslag? Men pole dancing er en treningsform, og du trenger ikke være atletisk for å begynne med det. Flere av de store treningskjedene tilbyr timer i pole dancing.

Pole dancing, eller pole fitness, enkelt forklart er en kombinasjon av akrobatikk og dans.

– Pole dancing krever mye styrke for å være kjempegod, men man må ikke ha kjempegod styrke for å begynne. Det bygger man opp

Fleksibilitet, utholdenhet og balanse

Det første du mest sannsynlig vil merke om du prøver pole dancing er at det er tungt i overkroppen. Jo høyere nivå du kommer på, jo mer brukes bena og hele kroppen. Pole dancing handler også mye om utholdenhet, balanse og fordeling av krefter og flyt.

Andre ting avhenger av dansestilen du bruker. Eksplosiviteten avhenger for eksempel av om du vil ha en mer «powerful» eller en mykere dansestil. Du trener også mye fleksibilitet, som blant annet er bra for bevegelsesutslaget i leddene, og mange av bevegelsene som brukes er inspirert av yoga.

Alle kan prøve pole dancing, og det er mange som synes det er en morsom og fin variasjon til annen trening. Jeg trekker også frem hva det gjør med selvtilliten;

– Selv føler jeg meg tryggere på meg selv og hvordan kroppen min ser ut. Det er helt greit å se forskjellig ut; alle har sin stil, noen får til noe og noen får til noe annet. Det er en veldig aksept for å være forskjellige, og man lærer å bli glad i kroppen sin

Poledancing eller polefitness er en estetisk treningsform der man trener hele kroppen i styrke, fleksibilitet og koordinasjonen, men også kondisjon om timen blir lagt opp til mer dans.

I tillegg gjør sporten at du utfordrer deg fysisk og pysisk, med teknikker i ulik vanskelighetsgrad,

– Dette er en trening som passer alle uansett kjønn, om du er liten eller stor. Men man trenger litt tålmodighet til å lære seg teknikker og tåle at kroppen får noen blåmerker

Poledancing gjør at du får testet ut versjoner av både turn, yoga, dans, klatring og styrketrening. Er du nybegynner har jeg  noen tips til deg;

– Finn et nybegynnerkurs med sertifiserte instruktører og ha med deg mentaliteten: «Dette skal jeg klare». Dropp smykker, bodylotion og oljer. Treningstøy som singlet og tights er supert å starte med. Med dette kommer du langt.

 

Kommenter